شايد براي شما هم پيش آمده باشد زماني که در حال انجام امور روزمره در فضاي اينترنت هستيد ناگهان صفحه¬اي برايتان باز شده که پيام آن، دعوت از شما براي تشکيل حکومتي بزرگ و مقتدر در بازيهاي آنلاين استراتژيک مانند تراوين، ايکاريم، بازي ايراني آسمان دژ و... است. بازيهايي که به کاربران خود اجازه سروري و اعمال نوعي حکومتداري را مي¬دهد، ايجاد انگيزه در مخاطب براي شروع بازي فقط و فقط با تحريک حس قدرت طلبي براي رسيدن به پيروزي انجام مي¬گيرد.
به جرات مي¬توان گفت مهمترين خاصيت اين بازيها تلاش زايدالوصف درجهت ايجاد جهان موازي(parallel universe) بوده تا آنجا که تمام نيروي خود را به کار مي¬گيرد تا کاربر(بازيکن) دچار نوعي از خود بيگانگي(alienation) ديجيتال شود و به خوبي مي¬دانيد که تاثيرپذيري فرد در عالم موازي بسيار بيشتر از عالم واقع در زندگي اوست. به طوري که شخص تمام تلاش خود را براي نزديک کردن زندگي واقعي به دنياي موازي مي¬کند و در مواردي جاي اين دو کاملا تغيير کرده ،شخص دچار توهم شده و انسجام منطقي ذهنش را به طور کامل از دست مي دهد يعني دقيقا مانند آنچه که در افراد معتاد به مواد اعتيادآور يا روان¬گردان روي مي¬دهد.
نکته اينکه زمان صرف شده براي اين بازيها عموماً از روزي 1 ساعت و تا مشغول شدن در تمام ساعات روز هم مي تواند پيش برود و اين درگيري طولاني خود بهترين عامل براي تثبيت نوع تفکر القا شده به فرد مي¬باشد. بررسي دقيق اين بازيها و نوع تاثيرگذاري آن روي مخاطبان که غالبا نوجوان و جوان هستند به شدت احساس مي¬شود. در دنباله به جستار در بازي "ايکاريم(ikariam)" که يکي از پرنفوذترين آنها در ميان طرفداران اين بازيها است مي پردازيم:
اين بازي، پروژه ساخت عالم موازي در ذهن فرد را با چهار محور اصلي آغاز مي¬کند:
1. ايجاد پاراديم غارت و تصرف:
تقريبا همه بازيهاي آنلاين استراتژيک علي الخصوص "ايکاريم" طوري طراحي شده¬اند که هدف اصلي حاکم (کاربر) را ايجاد يک حکومت شکست ناپذير قرار ¬دهند و در راه رسيدن به اين هدف، اصلي-ترين ابزاري که در اختيارش مي¬گذارند لشکري از سربازان مطيع، آموزش¬ديده و بي¬رحم است. در اين فضا هر بازيکن با بالا بردن سطح سرباز¬خانه،دانشگاه،کارگاه و کشتي سازي موفق به ساخت انواع سلاحها، سربازها، کشتيهاي جنگي و زيردريايي مي شود و پر واضح است که کاربرد آنها جز براي دفاع از سرزمين، حمله براي غارت و يا تصرف نيست و در عين حال کم اهميت ترين موضوع کشته شدن سربازان در ميدان جنگ است و تنها ناراحتي حاکم از هدر رفتن منابع توسط سربازان از دست رفته است.
آنچه که در جريان بازي روي مي¬دهد ،تقويت شهوت قدرت¬طلبي حاکم است که بهترين راه براي نيل به آن، غارت همسايگان دور و نزديک است. در واقع غارت، ساده¬ترين راه بدست آوردن غنائم بسيار براي پيشبرد اهداف امپراتوري است؛ که علاوه بر آن کاربر با داشتن امکان تصرف شهرها، موقعيتي ژئوپليتيک را براي خود فراهم مي¬آورد تا با درصد موفقيت بيشتري به اين امر بپردازد. جالب آنکه يکي از مهمترين کارها قبل از حمله، فرستادن جاسوس به شهرهاي هدف و بررسي تمام ارکان زيربنايي آنها از جمله منابع موجود در انبار و نيروهاي نظامي در پادگانها مي¬باشد .
با توجه به اينکه در کشور ما درصد بالايي از بازيکنان را جوانان مشغول به تحصيل تشکيل مي¬دهند، تصور اينکه دانشجويي ساعتهاي طولاني از شبانه روز را به اين بازي اختصاص داده و با غرق شدن در دنياي موازي خود تنها چيزي که عايدش شود نهادينه شدن عادت به غارت شدن و غارت کردن در ذهنش باشد کار دشواري نخواهد بود و چه سياه روزگار مردمي که از حمله دشمن به شهرهايش عصباني نمي¬شود چرا که بارها و بارها آنرا تجربه کرده، با آن خو گرفته و باورش کرده است.
لازم به ذکر است که طراحان ايکاريم براي فضاسازي بازي از فرهنگ يونان باستان الگو گرفته¬اند و شهرها در جزايري در درياي مديترانه برپا مي¬شوند يعني از جايي¬که فلسفه غرب زاييده شد و با داشتن يک آشنايي سطحي از فلسفه غرب و نوع جهان بيني آن که فرزنداني نامشروع چون امپراتوري انگليس در قرن 19 و امپراتوري آمريکا در قرن 20به وجود آورده است، پي بردن به اهداف شومشان در رابطه با ايجاد پارادايم غارت و تصرف در ذهن جوانان کشورهايي همچون ايران کاري بسيار ساده خواهد بود.
2. القاء دنيا¬زدگي در حوزه کشورداري و حاکميت بر مردم
در تمام طول تاريخ، حاکمان و اربابان مستبد با استفاده از زور، در فقر و بي¬سوادي نگه داشتن ويا با سرگرم کردن مردم توانسته¬اند قدرت را براي مدتهاي طولاني حفظ کنند آنچنان که موفق شدند بشريت را از مسير خود منحرف کرده و دنياي امروز را رقم بزنند. امروز نيز اربابان ظلم و کفر که سعي در ايجاد حکومت جهاني خويش دارند بهترين راه براي تسلط بي قيد و شرط بر منابع زمين و بر نفس انسانها را در غفلت و فراموشي نگهداشتن و سرگرم کردن بشر امروز يافته اند که دنياي پر زرق و برق اطراف ما و ظلم جاري در آن خود بهترين دليل براين مدعاست.
بدين گونه اتفاقي دانستن اين هماهنگي بين امکانات و فضاي بازي ايکاريم با دنياي واقعي که توسط شياطين جن و انس برايمان به ارمغان آورده شده ساده لوحانه ترين نگاه مي تواند باشد چراکه در اين بازي يکي از راههاي قدرتمند شدن بالا بودن تعداد جمعيت امپراتوري است و نکته استراتژيک آنکه افزايش جمعيت جز درسايه افزايش توليد شراب و افزايش تعداد موزه ها به دست نمي آيد تا آنجا که حاکم بايد هميشه از وجود مقدار کافي شراب در بين مردم مطمئن باشد که در غير اين صورت يکي از ارکان تحقق روياهايش از دست رفته است.
دشمن ما با نوع نگاه اومانيستي خود، آنچنان ظريف و با دقت تفکرات شوم خود را در قالب سربازاني پيل پيکر وارد سرزمين قلب و ذهن فرزندان اين خاک ¬مي¬کند که پيدا کردن اثرات به جاي مانده از اين جنگ نابرابر و به تصوير کشيدن آن سالها به طول مي انجامد و امروز اين خطر احساس مي شود که مردم ايران به زودي با جمعيتي روبرو مي شوند که شادي و از خود بيخود بودن و سرگرمي به دنيا را بهترين راه براي بالابردن رضايتمندي مردم خود از حکومت مي دانند و در جهت پياده سازي آن توسط دولتهاي حاکم خود تلاش مي¬کنند و چه شيطان پسند است خداحافظي مردم با آرامش و تسکين الهي و بيچاره کسي که ضمير ناخودآگاهش مردم را تعدادي احشام فرض مي¬کند که با ريختن آب و غذا در جلويشان آنها را به هر کاري وامي¬دارد و بيچاره تر مردمي که فرزندان خود را با اين باورها رها مي-کنند.
3. ترسيم روابط بين الملل
يکي ديگر از شباهتهاي عجيب اين بازي به دنياي واقعي نوع روابط بين امپراتوريها و نحوه کنترل قدرت در سطح جهان ايکاريم است. در اين بازي هر حاکم به عضويت يک اتحاد در مي آيد، اتحاد جايي است که به واسطه آن امپراتوريهاي مختلف در کنار يکديگر جمع شده و از منافع يکديگر دفاع مي کند. اما بخش حساس موضوع آنجايي است که صرف نظر از تعداد اعضا، فقط اشخاص خاصي حق نظر دادن و دخالت در امور مديريت اتحاد را دارند که البته قويترين افراد نيز هستند و بقيه اعضا فقط در جنگها شرکت کرده و هزينه مي دهند تا اگر روزي خداي ناکرده کسي به کشورشان حمله کرد اتحاد به او کمک کند که در بيشتر مواقع چنين اتفاقي نمي افتد و معمولا انفعال در کمک رساني امري عادي جلوه مي¬کند. در چنين موقعيت آلوده به ديکتاتوري که انسان را فقط و فقط به ياد الگوي سازمان ملل متحد مي اندازد چه چيزي مي توان کشت کرد جز عادت به تن دادن به حرف زور و آشنا کردن ضمير ناخودآگاه با حق وتو؟
4. نمادهاي بت پرستي و شيطان پرستي
ايکاريم در تلاش براي پاراديم سازيهاي خود در قدم بعدي دست به اقدامي علني¬تر مي¬زند بطوري که براي آموزش نوع جهان بيني خود به بازيکن وارد عرصه جلوه هاي بصري شده و حضور شيطان و تاثير عظيم او در زندگي حاکم دنياي موازي را آشکارا به رخ مي¬کشد.اينجا نقطه پايان و خط بطلاني بر تشيع و مسلمان بودن حاکم(بازيکن) است:
در اين بازي وجود ابليسک در نماد جزيره ها به وضوح قابل مشاهده است. و هر جزيره معبدي از الهه-هاي يونان باستان را در خود جاي داده است که به آن قدرت¬هاي ماورائي مي دهد. هر الهه توانايي خود را دارد. بعضي افزايش محصول ،بعضي دفع حمله دشمنان و بعضي هم توانايي بالا بردن قدرت حمله را دارند.
در نگاه تحليلي به اين بازي آنلاين استراتژيک، چيزي که بيشتر از همه تعجب انسان را برمي انگيزد اين است که چگونه اينقدر راحت مهر "بازي براي افراد بالاي 3 سال مجاز" را در صفحه اول سايت بازي قرار داده¬اند! درحالي که اين بازي براي هر انسان سالمي جز توليد ذهني خالي از گزاره-هاي ايماني چيزي ندارد.
گذشته از آن مولايمان علي (ع) فرمود: "هيچ ملتي در خانه خود مورد حمله واقع نشد مگر آنکه خوار و ذليل شد".
پس اگر بخواهيم نوع اقدام مسئولين فرهنگي کشور را در اين رابطه بسنجيم با کمال تاسف مي¬بينيم که در حال جنگيدن بادشمن در زمين خودي و با قوانين دشمن هستند، گفتني است با ورود شرکتهاي ايراني به بازار بازيهاي آنلاين شاهد ظهور يک بازي با عنوان آسمان دژ هستيم که نه تنها ادامه دهنده راه بازيهاي استعماري غربي است بلکه کار آنها را تکميل کرده و با ترسيم يک تصوير احمقانه از آخرالزمان و توليد هپروت ايراني براي بازيکن ايراني علنا ًدر جهت زدن ريشه مهدويت در ذهن نوجوان ما فعاليت مي کند.
لذا درک ضرورت جهاد در جبهه فرهنگي يا همان جنگ نرم که به فرموده امام خامنه¬اي (مدظله) در عرصه استعمار فرانو آغاز شده است، بيداري هرچه بيشتر و هماهنگي کاملتري را از طرف مسئولين محترم فرهنگي کشور مي طلبد.